A tévhitek eloszlatásához tisztáznunk kell néhány fogalmat. Mi a porckorong sérv?

A porckorong sérv az a betegség, amikor a porckorong különböző okok (sok, görnyedt ülés, rossz biomechanikával végzett munka/sport…) miatt degenerálódik. A benne található rostos gyűrűk elpattannak, és a belsejét kitöltő kocsonyás anyag kitüremkedik a gerinccsatornába, vagy pedig oldalra, ahol a kilépő ideggyököt nyomhatja. Ez a folyamat mechanikai (közvetlen nyomás) és kémiai úton gyulladást indít el a gerinc területén.

Akut szakasznak hívjuk, amikor a gyulladás fellobban, jelentős fájdalomat és mozgás beszűkülést (általában nem tudunk előre hajolni) eredményezve a gerinc területén. Ha az irritáció a kilépő ideggyököt érinti, akkor fájdalom, zsibbadás, érzéskiesés, súlyos esetben izombénulás jelentkezhet az adott végtagon. Minél távolabb jelentkeznek a tünetek az ujjak vagy sarok/talp területén), sajnos annál súlyosabb a helyzet.

A porckorongsérv a megfelelő terápia hatására képes regenerálódni, visszahúzódni a helyére, és teljesen tünetmentessé válni.

TÉVHITEK:

  1. Soha többet nem szabad futni/sportolni???

Akut porckorongsérv esetén (vagyis, amikor a kiboltosuló porckorong ideget, durazsákot nyom) valóban a legtöbb sporttevékenység ellenjavalt. Ebben a fázisban a decompressiós(felszabadító) technikáké és a gyógytornáé a főszerep. A komplex gyógytorna program során kellően megerősítjük a mély hátizmokat, a gerinc körüli izomfűzőt(hasizmok, farizmok…), helyreállítjuk a gerinc és a környező ízületek mobilitását, és betanítjuk, hogy miként kell a hétköznapi tevékenységeket helyes biomechanikával végezni. A terápia hossza általában a kezdeti tünetek intenzításától függ.

Rossz hír: a porckorongsérvet a csontkovácsok nem tudják egy mozdulattal „helyre tenni”.

Ha a terápia sikeres volt és tartósan megszűnt a fájdalom,  akkor szépen fokozatosan elkezdhetünk újra sportolni. Természetesen vannak olyan sportok, amelyek egyáltalán nem terhelik a gerincet, ilyen például az úszás(hát és gyorsúszás)- ezeket már akkor elkezdhetjük, amikor megszűntek a végtagba sugárzó fájdalmak. Vannak olyan sportágak, amik relatív kontraindikáltak (ilyenek a súly emelését igénylő sportok, az erőteljes becsapódással járó sporttevékenységet és a lendületes gerinccsavarodást igénylő sportok- ezeknek folytatását egyénileg kell elbírálni.

A többi sport kifejezetten javasolt, de ne hanyagoljuk el mellette a gyógytorna programunkat!

 

  1. Soha többet nem szabad előre hajolni???

A porckorong sérvek túlnyomó többsége hátrafele domborodik, ezért akut szakban az előre hajlás kifejezetten rosszat tesz.

Azonban, mihelyst a sérv visszahúzódik, nyugodtan hajoljunk előre, mert ez a mozgásirány fontos a gerinc egyéb alkotóelemeinek egészséges működéséhez.

De továbbra sem javasolt az előre hajló, görnyedt testhelyzetekben való huzamos tartózkodás, és ebben a helyzetben súlyos tárgyak megemelése.

 

  1. Nem szabad csavarni a gerincet???

Akut szakban kerülendő az erőteljes gerinccsavarás, mert hozzájárul a porckorong szerkezeti elemeinek roncsolásához. De pici, kontrolált, fekvő helyzetben végzett rotációs mozgások viszont kifelyezetten jót tesznek.

A lendületből végzett, kontrollálatlan csavaró mozgások hosszú távon is ellenjavalltak. Ezért létfontosságú, ha olyan sportot űzünk, amelyben a gerinccsavarások jelen vannak (küzdősportok, golf…) a ferde lefutású törzsizmok (ferde hasizmok, mély hátizmok) célirányos megerősítése, amelyek lefékezik a csavarodó mozdulatokat.

  1. A porckorongsérvnek a szigorú ágynyugalom tesz jót???Régen azt gondoltuk, hogy akut sérv esetén az ágynyugalom, vagyis a fekvés tesz jót. Ma már tudjuk, hogy ennek rengeteg negatív mellékhatása van: csökken a keringés a gyulladt területen, erőteljes izomsorvadás indul el a mélyizmokban, nem beszélve a betegségtudatról.

Ma azt a szabályt követjük, hogy mozogni, sétálni kell az ésszerűség határain belül. Tehát végezzünk mozgást és pihenést váltogatva, nem túlterhelve a görcsös izmokat.

A gyógytornát célszerű mielőbb elkezdeni, mert a célirányos mozgásprogram nem terheli a gerincet és gyorsítja gyógyulást!

  1. A porckorongsérv egy mozdulattól alakul ki???

A porckorongsérv kialakulása egy hosszú folyamat, általában több év. Mivel a porckorong nem tartalmaz idegvégződéseket a folyamat alattomosan,  észrevétlenül  megy végbe. Annyit észlelünk, hogy egyre gyakrabban „áll be a derekunk” vagy mintha „becsípődne” valami a gerincünkben.

Az akut szak valóban valamilyen mozdulathoz vagy balul sikerült sportaktivitáshoz kapcsolható, de ez már csak az utolsó csepp a pohárban.

Ha a mozgásterápia(vagy esetleg gyógyszeres kezelés) hatására tünetmentessé vállunk, akkor sem dőlhetünk hátra, mert a sajnos a hajlam megmarad.

Tegyük életünk részévé a gerinctréninget, vagy valamilyen sporttevékenységet, ami célirányosan karbantartja a törzsizmokat és felejtsük el a betegségtudatot!

 

Itt kérhet időpontot:

+36 70 611 1851

Szolgáltatásaink

N

Sportfizioterápia

N

Gerincrehab

N

Egyéni edzés

Kapcsolat

Moove Rendelő

Cím: Budapest, 1024, Ezredes utca 13.
magasföldszint 5. 11 -es csengő

Tel: +36 70 611 1851

Email: info@moovesportfizio.hu

Email

Küldjön üzenetet!